وبلاگ

آیا میدانید

عدد خلقت

P015_1

عدد خلقت

Pi Number عدد پی

عدد پی عددی است حقیقی و گُنگ؛ که بصورت اولیه با نسبت محیط دایره به قطر آن در هندسه اقلیدسی تعریف می شود.

عدد پی را بصورت کسری نمی توان نشان داد و هرگز با یک الگوی تکراری به پایان نمی رسد و ارقام این عدد تا بی نهایت ادامه دارند.

به بیانی میتوان گفت مثلا ما ما هرگز نمی‌توانیم محیط یک دایره را بصورت کاملاً دقیق حساب کنیم.

رکورد دقت در محاسبه ارقام عدد پی  متعلق  به دانشگاه سوئیسی گریسونز است که ظرف 108 روز کار بی وقفه با ابرکامپیوتر DAViS تا 8/ 62 تریلیون رقم اعشار محاسبه شد.

عدد پی عددی بی قاعده است و ارقام آن می توانند برای همیشه امتداد داشته باشد. این به آن معنی است که احتمال پیدا کردن هر نوع عددی در آن وجود دارد. از تاریخ تولد، شماره تلفن و کد ملی تا حتی شماره حساب بانکی افراد می تواند در دریای لایتناهی ارقام عدد پی پنهان شده باشند.

در عین حالیکه عدد پی را تا بیش 22 تریلیون رقم محاسبه کرده اند، اما واقعا به همه آنها نیاز نداریم. برای محاسبه حجم کروی کل جهان تنها 39 رقم اعشارعدد پی برای یک دقت عالی کافی است. آزمایشگاه رانش جت ناسا تنها از 15 رقم اعشار برای محاسبات خود استفاده می کند. یعنی عدد 3.141592653589793 و تا به حال نیاز نبوده از رقمهای بیشتری استفاده کنند.

اگر محیط کره زمین با استفاده از عدد پی با نه رقم اعشار محاسبه شود، میزان خطای محاسبات حدود 3 میلیمتر در هر 2 کیلومتر محیط خواهد بود.

عدد پی با ۳۹ رقم اعشار برای محاسبه خط روی کره ای که کیهان شناحته شده تا امروز احاطه می‌کند کافی است. خطای این محاسبه در حدود شعاع یک اتم هیدروژن است!

در سال ۱۹۸۸ فیزیکدان آمریکایی به اسم لاورنس شاو که مسئول موزه علمی سان فرانسیسکو بود روز ۱۴ مارس را به نام روز عدد پی پیشنهاد کرد. یعنی روز 14/3 را !

بعدها این روز بصورت جهانی بنام عدد پی  و روز ریاضی مورد قبول واقع شد.